“The European Citizen Marathon”

english

Το πρόγραμμα ERASMUS+ άφησε θετικό αποτύπωμα τόσο σε καθηγητές και μαθητές όσο και στην τοπική κοινωνία, η οποία προθυμοποιήθηκε να παράσχει κάθε δυνατή βοήθεια για την υλοποίησή του.

Η πρώτη κινητικότητα (17-2 έως 21-2-2020) πραγματοποιήθηκε στην έδρα της συντονίστριας χώρας στο Viterbo (Italy) με τη συμμετοχή 7 μαθητών και δύο καθηγητών, της υπεύθυνης του προγράμματος κ. Χοπαλάκη και του Διευθυντή του σχολείου, κ. Καλέση.

Η θεματική της  αφορούσε την κοινωνική ενσωμάτωση των ΑΜΕΑ(Social Inclusion and Disability) μέσω του αθλητισμού. Στο διάστημα της παραμονής μας στο Viterbo οι μαθητές συμμετείχαν σε δραστηριότητες, μίλησαν με άτομα ΑΜΕΑ για τον αγώνα που δίνουν καθημερινά, προκειμένου να βελτιώσουν τη ζωή τους. Με τον τρόπο αυτό και μπαίνοντας στη θέση τους αντιλήφθηκαν ότι η ιδιαιτερότητα της αναπηρίας δεν αποτελεί πλέον κοινωνική διάκριση αλλά δικαίωμα στη διαφορά και ότι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι αυτοί δεν είναι μόνο συνέπεια των δικών τους λειτουργικών περιορισμών, αλλά και συνέπεια της αποτυχίας της κοινωνίας να ενστερνιστεί τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες τους, καθώς ο σεβασμός των δικαιωμάτων του «διαφέρειν» είναι υποχρέωση κάθε οργανωμένης και δημοκρατικής κοινωνίας. Αυτό μας ενθουσίασε ιδιαίτερα γιατί ο σεβασμός στη διαφορετικότητα ήταν ένας από τους στόχους του προγράμματος.

 

Μάλιστα στον άξονα αυτό δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση με εκδηλώσεις των μαθητών την 3η Δεκεμβρίου 2021 αλλά και αποτέλεσε έναν από τους άξονες για την αξιολόγηση του σχολείου μας. Επίσης, οι μαθητές μας γνώρισαν το εκπαιδευτικό σύστημα της Ιταλίας καθώς εντάσσονταν στα αντίστοιχα τμήματα και έτσι είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν για τα θέματα της σχολικής ζωής της κάθε χώρας και να ανταλλάξουν απόψεις βελτιώνοντας τις προφορικές τους δεξιότητες στα αγγλικά.

Αναλυτικότερα, η πρώτη ημέρα της κινητικότητας προέβλεπε  γνωριμία με το σχολείο και κατόπιν εκδηλώσεις στην Piazza dei Pappi, οι οποίες σηματοδοτούσαν την έναρξη του προγράμματος με την ανάκρουση του ευρωπαϊκού ύμνου, αλλά και των χωρών που συμμετείχαν (Ελλάδα, Ισπανία, Γαλλία) και αποκορύφωμα φυσικά, την αφή της ολυμπιακής φλόγας.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκε ο δήμαρχος της πόλης του Viterbo  και η διευθύντρια του συντονιστικού σχολείου V. Monacelli.

Η 2η ημέρα ήταν αφιερωμένη στο “Superabile”, μια ομάδα ανθρώπων με αναπηρίες, είτε εκ γενετής είτε επίκτητες. Νέοι άνθρωποι μίλησαν για τον ευεργετικό  ρόλο του αθλητισμού στη ζωή τους τόσο σε ψυχικό και πνευματικό επίπεδο όσο και σε σωματικό, αφού ο αθλητισμός αποτέλεσε για αυτούς πηγή παρακίνησης και τους βοήθησε να αναπτύξουν ένα πνεύμα αυτοπειθαρχίας και αυτοεκτίμησης. Προέτρεψαν τους μαθητές να εμπλακούν ενεργά σε κάποιο άθλημα και να προσέχουν την υγεία τους. Η εκδήλωση έκλεισε με παραινέσεις του διευθυντή της τροχαίας και δραστηριότητες στο χώρο του γυμναστηρίου. Η 3η ημέρα ήταν αποκλειστικά αφιερωμένη σε  «προσομοίωση». Οι μαθητές μπήκαν στη θέση των ατόμων με αναπηρία και προσπάθησαν να παίξουν βόλεϊ υπό την καθοδήγηση ενός προπονητή. Ο στόχος ήταν να διαπιστώσουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι άνθρωποι αυτοί, να μάθουν να τους σέβονται και όχι να τους τιμούν επετειακά και κυρίως να σέβονται την διαφορετικότητα ως υπαρκτό στοιχείο της κοινωνίας μας.

“All work and no play makes Jack a dull boy”, γι αυτό και οι συντονιστές ετοίμασαν μια εκδρομή στη Ρώμη και ξενάγηση στα πιο σημαντικά τοπόσημα αυτής.

 

 

 

Η 5η και τελευταία μέρα της κινητικότητας ήταν αφιερωμένη στην παρουσίαση των βίντεο που δημιούργησε κάθε χώρα πάντα σχετική με το Social inclusion and Disability. Από την πλευρά μας παρουσιάσαμε την πορεία ενός αξιόλογου συμπολίτη μας, ο οποίος με τη συμπαράσταση των γονιών του, των φίλων του και της κοινότητας και με πολύ προσωπικό αγώνα κατάφερε να σπουδάσει και να εργάζεται.

Η επιστροφή μας στην Ελλάδα σημαδεύτηκε από την κορύφωση της πανδημίας COVID με αποτέλεσμα την αναστολή του προγράμματος και την παράτασή του για ένα χρόνο. Οι διαβουλεύσεις για την υλοποίησή του ξεκίνησαν το φθινόπωρο του 2021 και κατόπιν εισήγησης της συντονίστριας χώρας και ομόφωνης απόφασης αποφασίστηκε η virtual συνέχισή του. Ο τρόπος αυτός παρά τους αρχικούς ενδοιασμούς μας αποδείχτηκε επιτυχής διότι επέτρεψε την ενεργό εμπλοκή περισσότερων μαθητών, οι οποίοι πρόσφεραν στο πρόγραμμα αξιοποιώντας τα ταλέντα τους στη ζωγραφική(φιλοτέχνησαν το εικονιστικό υλικό κάθε θεματικής), στη μουσική(αυτοδίδακτος μαθητής έπαιξε στο μπουζούκι του γνωστά τραγούδια), αλλά και στη μαγειρική(παρουσιάστηκαν τοπικά διάσημα εδέσματα και προϊόντα της περιοχής σε συνάντηση γνωριμίας με το κάθε σχολείο που πραγματοποιούνταν πριν την εβδομάδα του προγράμματος. Μάλιστα συγκροτήθηκαν ισχυροί δεσμοί φιλίας ανάμεσα στα παιδιά αλλά και τους γονείς με την αξιοποίηση των social networks που συνεχίζονται μέχρι και σήμερα.

Το πρώτο virtual meeting με οργανώτρια χώρα την Ισπανία Valencia πραγματοποιήθηκε από τις 7-2 έως 11-2-2022 και  αφορούσε και τους καθηγητές αφού προέβλεπε συνάντηση για ανταλλαγή καλών πρακτικών. Από την πλευρά μας παρουσιάσαμε τη μέθοδο project, συνεργατική μέθοδο διδασκαλίας (cooperative learning), και τη χρήση των ΤΠΕ με εφαρμογές όπως το easelly, videopad, pptvideo. Η θεματική ήταν Ισότητα . Τα παιδιά μας  ανέδειξαν τη διαφορά μεταξύ Equality vs Equity, σε μια παρουσίαση και στο βίντεο που παρήγαγαν μίλησαν με παραδείγματα από την σύγχρονη επικαιρότητα για τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να επιτευχθεί η ισότητα. Στο τέλος κάθε κινητικότητας στιγμιότυπα από τις δράσεις μας ανέβαιναν στο Facebook:  Gymnasio Falanis για την άμεση διάδοση των αποτελεσμάτων του προγράμματος, ενώ ξεχωριστές παρουσιάσεις υλοποιούνταν για την ενημέρωση των μαθητών που δεν εμπλέκονταν στο πρόγραμμα.

Η 2η virtual συνάντηση πραγματοποιήθηκε από τις 28-3 έως 1-4-2022 από τη Γαλλία Τarnos με θέμα “Rules to feel good”.  To θέμα σχετίζονταν με τη νομοθεσία, τον αθλητισμό τη φυσική και ψυχολογική υγεία. Οι μαθητές μας ανέτρεξαν στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία και ανέδειξαν τους τρόπους με τους οποίους εξασφαλίζεται το «ευ ζην», το οποίο διαφοροποιείται από τον ευδαιμονισμό, τον ωφελιμισμό και τη χρησιμοθηρία. Με άλλα λόγια πώς θα πετύχουμε εκείνη τη βιωματική εμπειρία που μας εξασφαλίζει τις λιγότερες δυνατές εσωτερικές συγκρούσεις, την περισσότερη εναρμόνιση μας στο πνεύμα της κοινοτικής ευθύνης και την ανιδιοτελή τάση για συνδρομή στον πόνο του άλλου, την απόκτηση καλών διατροφικών συνηθειών με σεβασμό στο περιβάλλον, την αγωνία και τον αγώνα για καθημερινή ποιότητα στις διαπροσωπικές μας σχέσεις και το «ευ ασκεισθαι», το οποίο υπήρξε βίωμα των Ελλήνων σε όλες τις εκφάνσεις της πολιτιστικής τους δραστηριότητας.

Η τελευταία δραστηριότητα οργανώθηκε από εμάς το Γυμνάσιο Φαλάνης στο χρονικό διάστημα  9-5 έως 13-5-2022 με θέμα “United in Diversity”, το οποίο αποτελεί και το motto της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Καθώς η 9η Μαΐου είναι η ημέρα της Ευρώπης, έγινε ιδιαίτερη μνεία  από τους  μαθητές μας στους πρωτεργάτες της ευρωπαϊκής ενοποίησης καθώς και στην ιδέα της ενωμένης Ευρώπης, η οποία στηρίζεται στη διαπίστωση ότι τους λαούς της Ευρώπης τους ενώνει το κοινό παρελθόν, η κοινή ιστορική πορεία και κοινά στοιχεία στον πολιτισμό μας, όπως η επίδραση της παιδείας και του πνεύματος των αρχαίων Ελλήνων, η ρωμαϊκή οργάνωση και το Δίκαιο και ο Διαφωτισμός. Επίσης, κάθε χώρα παρουσίασε, όπως και εμείς την εθνική της επέτειο, τον εθνικό της ύμνο και την απεικόνιση που υπάρχει στο νόμισμα του 1 ευρώ. Ακολούθησε η παρουσίαση του βίντεο όπου κάποιοι από τους μαθητές μας ανέλυαν πως αντιλαμβάνονται το motto “United in Diversity”.

Σε ιδιαίτερη συζήτηση οι καθηγητές του προγράμματος σχολίασαν την επίτευξη των στόχων του προγράμματος και ομόφωνα καταλήξαμε ότι πετύχαμε παρά την ανατροπή που επέφερε στο πρόγραμμα η πανδημία. Το θετικό αποτέλεσμα έγκειται στην ενεργό εμπλοκή αρκετών μαθητών, στους δεσμούς φιλίας που αναπτύχθηκαν ανάμεσα στα παιδιά και στους συναδέλφους, στη γλωσσική ανάπτυξη μαθητών και εκπαιδευτικών, στην ανταλλαγή καλών πρακτικών, στην αξιοποίησης νέων περιβαλλόντων  ηλεκτρονικής μάθησης (εργαλεία web.2) για την υλοποίηση καινοτόμων εκπαιδευτικών δράσεων με στόχο την υποστήριξη της συνεργασίας μεταξύ σχολείων από διαφορετικές  ευρωπαϊκές χώρες, την ανταλλαγή εμπειριών και τη διάδοση επιτυχημένων πρακτικών μέσω σχολικών συμπράξεων και δράσεων διακρατικής κινητικότητας μαθητών και εκπαιδευτικού προσωπικού καθώς και δραστηριότητες ενδουπηρεσιακής κατάρτισης εκπαιδευτικών, καθώς οι ΤΠΕ δίνουν τη δυνατότητα να γεφυρωθεί η απόσταση μεταξύ των σχολείων που συμμετέχουν, να καταστεί δυνατή η συνεργασία και παράλληλα με τη φυσική κινητικότητα να ενισχυθεί και η εικονική κινητικότητα, πράγμα που ενισχύει τη διεθνική διάσταση της εκπαίδευσης, όπως στην περίπτωσή μας.

Ο Διευθυντής του Γυμνασίου Φαλάνης κ. Αλέξανδρος  Καλέσης και η Υπεύθυνη του προγράμματος κ.  Μελίνα Χοπαλάκη ευχαριστούν θερμά τους μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα Erasmus για την προθυμία και την αγαστή συνεργασία σε όλες τις φάσεις του καθώς και τους γονείς τους που μας εμπιστεύτηκαν.